Beskrivelse av hva som inngår i Premium abonnementet og bakgrunnen for at vi har betalt innhold.
Offline kart
Med Premium abonnement, så vil alle kartfliser som lastes ned under normal bruk (panorering og zoom) lagres lokalt og være tilgjengelige om du befinner deg i områder uten dekning.
Du kan også laste ned kart for et angitt område. Appen laster da ned kart for et gitt antall zoom nivåer. For Android, så fortsetter appen å laste ned kart for området også om du lukker ned appen. For iOS må en vente til nedlastingen har gjort seg ferdig. På sikt vil vi implementere nedlasting i bakgrunnen også for iOS.
Les mer om nedlasting av kart her
Ekstra kartlag
Premium abonnenter får tilgang på et ekstra sett med kartlag. Kartlagene dette gjeldere er:
- Aktiviteter (badeplasser m.m)
- Ankringsplasser – På svai
- Dybdekart sjø
- Dybdekart innsjøer
- Fasiliteter (toalett, gapahuk m.m)
- Friluftsruter
- Kulturminner
- Kvikkleire
- Naturvernområder
- Radon aktsomhet
- Skiløyper
- Snøscooter løyper
- Snøskred aktsomhet
- Snøskred bratthet
- Statlig sikrede friluftsområder
- Svekket is
- Terrengsykkel
- Uthavner
- Nysnø siste døgn
- Skiforhold
- Snødybde
Turforslag fra godtur.no
Premium abonnenter har tilgang på turforslag fra godtur.no. Dette er en turportal som Friluftsrådenes Landsforbund og Statskog står bak. Du kan se mer om GodTur her
Lagring og synkronisering i skya
Premium abonnenter, som har logget inn, har mulighet til å laste opp egne interessepunkter, ruter og GPS opptak i vår skyløsning. For å laste opp dine data, velger du først i menyen og deretter «Last opp til server». Progresjonen i opplastingen vises så i en egen dialog.
For å laste ned lagrede data,til en av dine enheter, velger du først i menyen og deretter «Last ned fra server». Progresjonen i nedlastingen vises så i en egen dialog.
For å kunne laste ned data fra serveren, må alle lokalt lagrede data først lastes opp. En får en advarsel om dette dersom så ikke er tilfelle.
Tilgang på data i kartportal
Premium abonnenter kan logge seg inn i kartportalen vår http://norgeskart.avinet.no
Her kan en åpne en tabell for de ulike datasettene via Temakart knappen for å få en oversikt. Fra tabellen kan en også slette eller editere objektene.
Abonnementet mitt er registrert på nettbrettet. Der har jeg lite nytte av det. Er det mulig å få det overført til min smarttelefon (android)?
Hei
Det er ikke mulig å flytte abonnement mellom IOS og Android. Dersom du har et Android nettbrett og Android telefon (eller IOS nettbrett og telefon), så kan du bruke samme abonnement. For Android er det da koblet til din Google konto. Dvs at du må benytte samme Google konto på nettbrett og telefon.
Mvh
Håvard
Har problemer med å finne hvor i iOS appen man kan avslutte Pro abb. Kjører versjon 1.2.3
Hei
For å avslutte abonnementer på iOS, må du gjøre som beskrevet her:
https://support.apple.com/no-no/HT202039
Mvh
Håvard
Før hadde jeg masse ekstra dybder i sjøkart, disse er borte nå.
Hei
Jeg kjenner ikke til at det er gjort noe større endringer i sjøkartet til Kartverket. Kan det være at du har slått på kartlaget Dybdekart? Dette kartlaget vil legge seg over selve sjøkartet og i praksis skjule dette. Dybdekart kartlaget bør derfor kun benytte sammen med de vanlige topografiske kartene.
Mvh
Håvard
Cannot subscribe to your plan. Says I need EU/Norway card but I have registered myself on Google as norwegian citizen and have entered Norwegian card as payment option.
Hi
If you have multiple Google account on your phone, you might have to do the following.
1. Uninstall the app
2. In an internet browser (e.g. Chrome), go to Play Store
3. Log in with the «Norwegian» Google account.
4. Install the app from browser for your unit.
5. Try to purchase again.
Best regards
Håvard
mort-je@online.no har fått nytt minibank kort greier ikke å slette det gammle kort nr her
Hei
Du endrer betalingsmåte/kort i Play butikk som beskrevet her:
https://support.google.com/googleplay/answer/4646404?authuser=1
Mvh
Håvard
Har dere noe tidsaspekt på live sporing?
Hei. Vi er 95 % ferdig med denne funksjonen på Android, men har ikke fått begynt på iOS enda. Vi har nylig ansatt et par mobilutviklere. En av disse vil nå få i oppgave å lage det på iOS. Vi håper at iOS vil kunne bli klar til nyttår.
Det blir også en vurdering nå om vi skal lansere funksjonen på Android før den er klar på iOS. Opprinnelig plan var å lansere det samtidig på begge plattformer siden folk skal kunne dele på tvers av plattformer. Men vi vet at det er en del som har ventet lenge på denne funksjonen nå, så det taler for at Android vil få den når den er klar. Det blir da sannsynligvis tidlig desember.
Flott. Lurer på en annen ting. På IOS er det mulig å dele sporlogg å sende gpx fil på e-post men ikke på android. Blir dette rettet?
Hei.
Deling via e-post, Google disk etc kommer på Android i en versjon som blir lansert i dag (muligens i morgen).
Når det gjelder posisjonsdeling, så ser det dessverre ut som det blir litt ut i januar. Det gjenstod litt mer på Android en først antatt og vi er fortsatt i en liten ressurs-skvis. Men det begynner å ta form.
Mvh
Håvard
Hei
Versjon 3.11 skal nå være tilgjengelig i Play Butikk.
Denne versjonen lar dere dele registrerte data direkte fra menyen i Mine data listene. Ved å bruke delingsfunksjonen, så kan en sende fra seg dataene som vedlegg til e-post eller lagre i Google disk. En kan nå også endre lagringsstedet når en lagrer til fil. Og om en endrer katalogen ved skriving eller lesing, så husker appen dette til neste gang. Og sist, men ikke minst, om en velger en fil i Google disk, e-post vedlegg eller i en filutforsker, så skal det nå kunne åpne appen direkte. En får da opp en dialog med spørsmål om en vil importere innholdet. Det siste krever vel at dere ikke har valgt et annet program som standard for åpning av gpx-filer.
Mvh
Håvard
Ønsker å avslutte dette abbonement da jeg har lite bruk for dette. Hvordan gjør jeg det? Har Android tlf.
Hei
Du avslutter abonnementer som beskrevet her
Du kan også på Android gå inn på Flere funksjoner i venstre sidepanel og trykke på admin for det aktive abonnementet ditt. Da kommer du videre til Play Butikk hvor du kan si opp abonnementet.
Mvh
Håvard
Hei
Kan samboeren min få tilgang til samme konto som jeg har?
Hei. Nei vi har ingen løsning for å dele samme konto. Men vi jobber med både deling av posisjon og egne data med andre brukere som du ønsker å dele med. Per i dag så må dere utveksle filer som dere leser inn og skriver fra Mine data listene i appen. Disse må så sendes på e-post. Det å sende disse på e-post må gjøres utenfra appen på Android per i dag. På iOS har vi nylig lagt til at en kan sende filene direkte innefra Mine data listene i appen.
Mvh
Håvard
Jeg bor i Canada og har mitt canadiske kredittkort knyttet til min Google Play konto. Når jeg forsøker å kjøpe Pro, får jeg beskjed at jeg kun kan benytte N og EU kredittkort. Jeg har også norsk kredittkort, men kan ikke legge til det i Google Play uten å skifte land, som så blir låst for et helt år.
Med andre ord jeg er stengt ute…
Hjelp?
Hei.
Det er dessverre slik per i dag da vi ikke har så lyst å måtte rapportere MVA til x-antall land. Vi har derfor lagt inn en restriksjon som gjør at kun brukere fra EU-land og Norge kan kjøpe abonnementer. Google er ansvarlig for å betale inn og rapportere MVA til disse landene.
Ikke så mye vi får gjort med dette nå. Men om Google utvider antall land hvor de rapporterer inn, så vil vi fortløpende legge inn mulighet for brukere fra disse landene til å gjøre kjøp i appen.
Mvh
Håvard
Hvordan avslutter jeg mitt abonnement, hvis jeg ikke er fornøyd?
Hei
Du gjør som beskrevet her:
https://support.google.com/googleplay/answer/7018481?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=no
Men vi setter stor pris på om du forteller oss hva du ikke er fornøyd med også via e-post norgeskart@avinet.no
Kanskje er det noe vi kan forbedre eller så kan det også være at du ikke kjenner alle mulighetene i appen.
Mvh
Håvard
Mulig å legge inn bilder på egne plottet spotts?
Hei
Ikke per i dag. Men i løpet av neste år vil det gjøres litt endringer med interessepunkter. Skal se på muligheten for å få lagt inn en slik mulighet da. Men må vurdere litt hvordan bilder og plass på serveren skal håndteres.
Mvh
Håvard
HEi.
Jeg har et PRO abonnement, men har ikke alle funksjonene på Min side.
Mangler Brukerdefinerte data og Håndter temalag og kategoriser individuelt.
Hei
Er litt usikker på hva du sikter til. Benytter du Norgeskart friluftsliv appen? Eller har du installert den som heter bare Norgeskart? Denne er ikke vår. Vi endret navn på vår Android app da en utvikler stakk av med navnet vårt på iOS før vi fikk lansert vår app der…
Dersom du er inne på kartportalen vår norgeskart.avinet.no, så må du huske å logge inn med samme e-post som din Google konto (om du er Android bruker).
Ta gjerne kontakt med oss via norgeskart@avinet.no, så skal vi hjelpe deg.
Mvh
Håvard
Hei.
Jeg betalte for abonnement for noen uker siden, men da med android telefon. Har nå fått meg Iphone og lurer på om det er noen mulighet for å bruke det samme abonnementet, eller må man da betale på nytt?
Hei
Abonnementene håndteres av henholdsvis Apple sin Appstore og Google sin Play butikk, så vi har sånn sett ikke noen mulighet for å tilby bruk av samme abonnement på tvers. Men dersom du ikke ønsker å benytte Norgeskart friluftsliv på din Android telefon lengre, så kan jeg se om jeg kan få refundert abonnementet ditt på Android siden det er såpass kort tid siden du kjøpte det. Du vil ikke miste eventuelle registreringer du har lastet opp til serveren (pass på at du har gjort dette før jeg refunderer abonnementet. Det skjer ikke automatisk, men initieres av bruker vha pil-opp-pil-ned menyen i kartet). På iOS må du så logge inn med samme e-post som din Google konto for at du skal anses som samme bruker.
Det jeg trenger fra deg er kvitteringen du fikk fra Google på kjøpet du foretok. Send denne til norgeskart@avinet.no
Mvh
Håvard
Når kommer funksjon der man kan dele posisjon? «live tracking» ?
Kjekt å kunne følge med på enheter som er logget inn på samme konto. (Til bruk for Røde Kors)
Hei
Er litt større jobb enn først antatt og vi har vært opptatt med noen andre prosjekter. Men vi vil begynne på oppgaven om ikke veldig lenge. Etter planen så vil det være ferdig på iOS og Android i løpet av mai 2019. Tror dessverre ikke vi rekker påskeferien, men kan hende det blir tilgjengelig på en av plattformene til påske gitt at det ikke dukker opp noe annet som må få prioritet.
Mvh
Håvard
Supert. Ser frem til det😊
Ble det aldri noe av live sporing??
Hei
Det har dessverre tatt mye mer tid enn antatt. Dette i kombinasjon med at våre utviklere har måtte prioritere andre oppgaver har medført at lansering av denne funksjonen har latt vente på seg. Vi er et godt stykke på vei, men gjenstår fortsatt en del. Jeg tør ikke si noe om når det blir lansert (har brent meg litt for mange ganger). Men det kommer…
Mvh
Håvard
Hei,
To spørsmål:
Er det mulig å lage høydeprofiler av ruter og sporlogger?
Hvordan sletter jeg sporlogger på iphonen min?
Hei
Vi vil etterhvert legge inn grafer med høydeprofil m.m. tilsvarende det vi har på Android versjonen av appen. Vi har bare ikke rukket det enda.
Vi noterer oss også ønsket om å få generert en høydeprofil for ruter. Dette skal være mulig vha en tjeneste Kartverket har. Dette har vi heller ikke på Android per i dag.
Sletting av sporlogger gjøres ved å klikke på sporlogger og velge Slett fra … menyen. Det kan også gjøres ifra menyen i listevisningen. Men jeg ser at vi har glemt å implementere sletting av sporlogger/ruter som har blitt lastet opp til server. Per i dag må disse slettes ved å logge inn på kartportalen norgeskart.avinet.no og åpne tabellen over sporlogger/ruter ifra knappen TEMAKART nede til venstre. Vil bli mulig i appen etterhvert også.
Mvh
Håvard
Hei, hvor lenge varer abbonomanget før en må betale på ny? Å kor mye koster den per periode?
Hei
Et Premium abonnement koster 59 kr og fornyes årlig.
Mvh
Håvard
Hei hvordan får jeg pro
Hei. Du kjøper Pro-abonnement ved å data inn venstre sidepanel og velge «Ekstra funksjoner» (mulig vi bør endre hva det står menyen).
Du må også sikre deg at du har riktig app, dvs «Norgeskart friluftsliv» (tidligere Norgeskart), da en annen utvikler har tatt navnet Norgeskart (først på iOS og deretter på Android etter at vi endret)
Mvh
Håvard
Hei. Har Pro versjon Android, når jeg zoomer inn så forsvinner eiendomsgrensene…
Hei
Det kan være at du har litt eldre kartfliser lagret på telefonen fra da eiendomsgrensene var en del av bakgrunnskartet. Appen lagrer forløpende kartfliser som lastes ned (mulig vi skal revurdere dette).
For å vise eiendomsgrensene må du nå slå på et kartlagt som heter «Eiendommer». Dette finner du i kartlagsvelgeren.
Mvh
Håvard
Hei.
Hvordan avslutte abonnementet?
Hei
Her er det beskrevet hvordan en avslutter abonnementer på Android:
https://support.google.com/googleplay/answer/7018481?hl=no&co=GENIE.Platform%3DAndroid
Mvh
Håvard
Hei!
Er det noe nytt om lansering av app for iOS?
Samboer bruker denne appen for Android, og er ekstremt fornøyd med den, Så, da blir jeg jo helt utafor, da 😊
Hei.
En første versjon av «Norgeskart friluftsliv» ble lansert i AppStore i dag 12.juli 2018.
Gi oss gjerne tilbakemeldinger. Det vil fortsatt skje litt utvikling før alt er på plass. Men vi tror dette re en god start
Mvh
Håvard
Hei!
Jeg har tidligere aktivt brukt Norgeskart på Android frem til jeg motvillig måtte gå over til Apple (jobbtlf). Har i mellomtiden hatt en egen android-telefon uten simkort kun tiltenkt bruk med Norgeskart, men det hadde vært fint å slippe å drasse på en ekstra enhet..
Oppdaget at dere har lansert appen til ios, til min store glede. Jeg strever derimot med å «logge inn» på kontoen jeg alltid har brukt (den samme som jeg logger inn på norgeskart.avinet.no). Jeg har Norgeskart Pro til android, og skulle gjerne hatt tilgang til alle lagrede data også på iPhonen. Jeg vil tro Norgeskart pro abonnement er uavhengig av operativsystem? Hvordan får jeg logget inn på kontoen på min iPhone?
mvh. Bernt
Hei
Da Apple og Google har hver sin App butikk og abonnementene håndteres av app butikkene, så må du kjøpe et abonnement for hver av operativsystemene om du har enheter på begge. Du kan deretter logge inn på iOS med din eksisterende bruker på norgeskart.avinet.no. Dette er e-post adressen til din Google konto da du opprettet brukeren på Android. Passord får du når du går inn på norgeskart.avinet.no (følg bruksanvisningen som ligger der).
For din del så bør du si opp abonnementet ditt på Android enheten siden du ikke har tenkt å benytte den videre. Abonnementet vil løpe ut perioden du har betalt for.
Mvh
Håvard
Hei, jeg har Norgeskart appen Pro, og ser orienteringskart på mobilen.
Er det mulig å se orienteringskartene også på desktopversjonen?
Etter innlogging på https://norgeskart.avinet.no/ så dukker det opp mange muligheter for mye rart, men orienteringskartene som jeg finner på mobilappen finner jeg ikke. Er de ikke tilgjengelige for desktopversjonen?
Hei
Nei, vi har ikke lagt inn orienteringskartene i desktop versjonen. Men skal se om vi ikke skal få langt dem inn etterhvert.
Inntil da så kan du se orienteringskartene i kartportalen http://www.comparetracks.com/okartkiosken/
Mvh
Håvard
Vi bruker denne appen mye, jeg og kona. Har brukt Back country og det er også en flott app. Vi laster ned ruter fra ut.no når vi skal på tur. Når jeg trykker på nedlastet fil, så starter Back country. Hvordan får jeg Norgeskart til å starte i stedet for.
Hei. Vi har ikke lagt inn per i dag at vi er en app som skal åpnes når brukeren klikker på en gpx-fil. Men skal legge det inn som et ønske slik at vi kan få det inn senere. Per i dag så må du lagre fila lokalt og så lese denne inn fra Mine data listene i Norgeskart appen.
Mvh
Håvard
Ok. Det går greit å hente inn gpx filene, men det blir mye styr når man egentlig skal på tur. Enklere å bare trykke på nedlastet fil, og thats it.
Hei. Jeg er helt enig med Ståle i at det burde bli enklere å åpne/importere GPX-filer i appen. Selv bruker vi Norgeskart Friluftsliv Premium på hovedsaklig Android tablets. Det burde være så enkelt at man kan sende en GPX-fil på e-post eller annen måte, og deretter for mottakeren bare å trykke på den nedlastede filen for at den skal åpne seg, eller få valget om å åpne denne i Norgeskart Friluftsliv. Konkurrerende produkter som f.eks. Viewranger har denne funksjonaliteten allerede. Har dere planer om å få dette på plass snarlig? I så fall når? Det er i alle fall et sterkt ønske fra meg.
Hei. Har gode nyheter.
Har nettopp implementert at en en kan åpne appen ved å klikke på en gpx fil i f.eks e-post, drop box, Google disk etc og komme rett inn i appen med dialog for å lese inn fila. I tillegg så har jeg lagt til at en kan dele sporlogger, interessepunkter og ruter som fil. Om en velger dette i stedet for dagens Skriv til fil, så vil en da få mulighet til å velge å dele med Drop box, Google disk, e-post ++.
Regner med å få lansert denne versjonen i morgen eller tidlig neste uke.
På lengre sikt vil det også bli mulig på live-dele egen posisjon og registrerte data. Dette blir en veldig spennende funksjon 🙂
Mvh
Håvard
Hei,
Forsøker å finne priser men har så langt ikke funnet de. Hvordan fungerer dette hvis en har både Android og iOS? Må en ha to abonnement?
Hei
Prisen dukker opp i neste steg når en klikker på kjøp (som det står i teksten), men før en aktiverer kjøpet. Grunnen er at brukere kan ha en litt forskjellig pris grunnet valuta. Prisen for norske kunder er nøyaktig 40 kroner i året. Når det kommer en iOS versjon litt senere i år, så vil du måtte ha et eget abonnement på denne. Prisen her kan også bli noe høyere pga at det kommer inn mer innhold. Men prisen er enda ikke satt for iOS. Innholdet som blir nytt på iOS kommer også litt senere i vår eksisterende Android versjon.
Mvh
Håvard
Når jeg lagrer interessepunkt i Pro versjonen savner jeg mulighet for å legge til egne kategorier. Dersom det blir utviklet en slik funksjon vil det være fint å kunne dele denne kategorien med andre brukere av Pro versjon, f.eks. via e-post.
Hei
Skjønner ønsket ditt, men tror det blir litt vanskelig å åpne opp for egne kategorier som deles med andre. Men vi har tenkt å utvide antall kategorier (m/symbolisering) betraktelig om ikke altfor lenge. På litt lengre sikt så har vi også et ønske om å kunne dele det en ønsker med andre brukere (men da tenker vi primært på interessepunkter og kanskje ruter).
Mvh
Håvard
Ingen mulighet for å redigere farge på gpx spor i app eller på norgeskart.avinet.no?
Hei
Ikke per i dag. Men skal notere meg ønsket ditt. Er ikke så vanskelig å legge inn farge som et eget valg per sporlogg/rute i skjemaet som kommer opp og så style etter dette.
Mvh
Håvard
Er det noe håp om at denne funksjonen kommer? Kan man i tillegg gi en rute forskjellig farge i ulike deler, feks type underlag, enten i app eller manuelt i gpx blir jeg PRO umiddelbart.
Skal se om jeg får tid i løpet av høsten, men vi har litt mye oppgaver for tiden.
Mvh
Håvard
Hei, jeg har abbonert på proversjon og trodde at jeg kunne legge inn ruter. Det går jo på et vis. Men det er jo ikke ordentlige ruter jeg får opp. Er jo bare et strek uten noe form for info. Ikke avstand eller kurs til neste vp. Ikke avstand eller tid til siste vp. Det er self. sjøkart dette gjelder. Er det jeg som gjør noe galt eller er det så elendig? så er det ikke brukbart på sjøen. Da blir jeg nok nødt til å lete fram den gamle gps’n som er over 30 år og ta den i bruk igjen. Problemet er bare at det er så liten skjerm. Derfor kjøpte jeg et stort nettbrett for å få noe som var godt synlig.
Hei
Det å lage ruter er ikke en betalt funksjon, men noe som er gratis tilgjengelig. Per i dag får du kun opp avstand på hele ruten. Men vi vil notere oss ønskene om en bedre rute-funkskjon.
Mvh
Håvard
Til informasjon for andre: Dette var et midlertidig problem som gjaldt noen få brukere. Det er nå rettet opp i.
Hei
Har lastet opp sporlogger i over to år nå og har vært svært fornøyd. Nå får jeg verken lastet opp eller se noen av de rutene jeg tidligere har lastet opp her inn på nettet. Hva er galt? Noe med betalingen?
Hei, smartklokker (jeg bruker epleklokke) viser seg gull verdt, blant annet til rutenavigasjon. Kartutvalget er imidlertid bedrøvelig, skulle gjerne sett en norgeskart-app som kunne brukes på klokka. Spor på klokka og norgeskartappen til når en behøver «det store bildet». Er dette noe dere ser for dere å utvikle? Jeg aner ikke hvorvidt det er mulig, men ville tro over halve jobben var gjort med å ha en app på plass.
Hei. Hadde vært morsomt å lage det som du beskriver, men vi har dessverre ikke ressursene til å gjøre det per i dag. Det hjelper ikke så mye om halve jobben er gjort når den halvdelen har vært såpass stor som den har 🙂 Men utelukker ikke helt at det kan bli aktuelt på lengre sikt
Mvh Håvard
Hei, hvordan avslutter jeg Proabonnement? Finner ingen funksjon for dette? Ser i en kommentar fra 2015 at en skal kunne velge avbestill i play butikken, men får ikke det valget der?
Fant det ut, fikk aktuelt valg når jeg gikk til Googleplay via linken under her..
Beklager litt sent svar. Fint du fant ut av det.
Abonnementer må sies opp via Play Butikk. En får opp en oversikt over de aktive abonnementene om en går inn på info siden om Norgeskart i Play butikk appen og kan si det opp der. Vi kan ikke legge inn mulighet for å si opp ifra selve appen, men vi skal se om vi kan legge inn en link til Play butikk appen for å si opp.
Mvh
Håvard
Hei
Får ikke lastet ned appen til PC, win 10, den står bare og spinner og kommer ikke videre !
Virker fint på mobil.
Dette er en Android app. Vi har i tillegg en kartportal norgeskart.avinet.no for de som er Pro brukere.
Mvh
Håvard
Er veldig godt fornøyd med funksjonene i pro versjonen, men savner mulighet for å få alarm dersom man befinner seg en gitt avstand fra en rute. Man vil da raskere få tilbakemelding om at man ikke følger den planlagte ruten.
Hei
Beklager sent svar. Har vært noe galt med notifikasjonene for nye innlegg.
Vi noterer oss ønsket, men det kommer nok ikke med det første pga litt for mye å gjøre og en forholdsvis lang liste med forbedringer vi ønsker å få inn. Men takk for innspillet.
Mvh
Håvard
Hei
Eg har hatt pro-versjonen, men den har ikkje fungert. Tar opp hansken no når eg blir opplyst om at kredittkortet er utgått på dato.
Eg må ned på eit kartutsnitt på ca 300 m for at kartet skal visast som det skal. Når eg zoomar ut blir kartet stort sett dekka av rosa og raude felt (pikslar) som dekker kartet. Har prøvd å avinstallere og innstallere på ny + sjekka innstillingar om der er noko som kan vere årsak – utan resultat.
Ynskjer å halde fram med proversjonen, men då må kartet først bli brukande.
Vh Rune
Hei
Beklager sent svar. Har vært noe galt med notifikasjonene for nye innlegg.
Det høres ut som du har aktivert et av kartlagene. Kanskje skredkartet ut fra hva du beskriver? Du kan slå av valgt kartlag ved å velge «Ingen» øverst i lista over kartlag i kartvelgeren.
Dersom så ikke er tilfelle, så ta gjerne kontakt via e-post på norgeskart@avinet.no
Mvh
Håvard
Har behov for å finne avstander på kartet. Trodde jeg kunne finne det ved å lage en rute, men det ser ikke ut til at ruten viser dette. Er det noen måte å måle avstand annet enn fra egen posisjon? Altså avstand mellom to punkter utenom egen posisjon
Hei
Beklager sent svar. Har vært noe galt med notifikasjonene for nye innlegg.
Du kan finne avstand ved å lage ruter. Men du får ikke opp avstand før du klikker på ruta og får opp dialogboksen for valgt objekt. Vi vil etterhvert også lage et rent måleverktøy.
Mvh
Håvard
Hei. Hvordan får man opp kulturminne-kartlaget? Får kun inn kulturminner når jeg huker av for historiske punkter og da er det kun innenfor 10 km av der man er.
Har trykket på kulturminner på kartlag men det skjer ikke noe.
Hei
Vi skal undersøke hvorfor kulturminne-kartlaget ikke lengre fungerer (mulig tjenesten er flyttet/endret).
Når du huker av de ulike lagene under kulturhistorisk innhold (annen kilde enn kartlaget over), så velger du som du sier om du vil laste inn innhold innenfor 1km, 5km, eller 10 km. Men det er verdt å merke seg at dette er en radius ut fra senteret av skjermen og ikke GPS posisjonen. Du må ikke befinne deg fysisk der hvor du laster ned.
Når minst en av disse kategoriene er påslått så dukker det også opp en knapp oppe i høyre hjørnet i kartet for å gjenoppfriske. Denne kan benyttes for å laste ned på nytt ut ifra innstillingene du tidligere har gjort (radius og hvilke lag som er påslått). Du kan derfor flytte deg til et annet sted i kartet og trykke på denne knappen for å laste ned for nytt område. Tidligere nedlastede objekter fjernes ikke når du benytter denne knappen.
Det ville vært for tidkrevende og litt plagsomt om vi skulle lastet ned automatisk hver gang en flytter seg eller om en skulle lastet ned for hele landet (for mange objekter). Men åpen for å ta i mot tips til hvordan det kunne vært gjort bedre.
Mvh
Håvard
Kulturminnelaget fra Askeladden er nede til og med 30.05. Du vil kunne se på dette laget igjen i morgen.
Dersom det er andre kartlag som ikke fungerer, så si oss gjerne hvilke. Så skal vi sjekke opp om det er midlertidig eller permanent.
Mvh
Håvard
Hei når jeg går inn på kartet så kommer det opp access denied over hele kartet, uansett hvor i Norge eller hvilket kartlag jeg søker på.
Mvh Erlend.
Hei
Du har slått på kartlaget for skiløyper og må slå dette av (velg ingen øverst i lista). Dersom det mot formodning ikke skulle være markert som på (kan visstnok skje), så kan du velge et annet kartlag og så slå dette av igjen.
De som står bak denne tjenesten slo den dessverre nylig av for bruk av 3. part pga belastning på sine servere.
Vi vil se om vi ikke kan sette opp vår egen tjeneste før neste sesong.
Mvh
Håvard
Hvorfor står det access denied over hele kartet? Har pro.
De som står bak skispor-tjenesten vi benytter for det ene kartlaget har nettopp stengt denne for bruk fra 3.parts applikasjoner. Du må derfor slå av Skispor-laget i Norgeskart appen for å bli kvitt «Access denied» i kartet.
Vi beklager dette (kom litt brått på), men vil se om vi ikke kan sette opp vår egen tjeneste før neste vinter-sesong. Vi vil også snart gi ut en ny versjon av Norgeskart som inntil videre tar bort dette kartlaget.
Mvh
Håvard
Heisann
Lurer litt på hvorfor sporloggen på noen turer går helt i «spinn»? Det legges til punkter hvor jeg ikke har gått. Det blir noen steder enormt med punkt og bare krøller i sporloggen. Gikk tur på ca 12 km og sporloggen viste 17,5 km. Hva kan gjøres for å få en korrekt sporlogg av turer med bruk av Pro -appen?
Hei
Appen får det som telefonen rapporterer av GPS-posisjoner. Kvaliteten på disse kan avhenge av bygninger, fjell, skog og andre forstyrrelser. Vi har lagt inn mulighet for å glatte GPS-sporloggene for å bedre det noe (innstillinger – GPS og lokasjon), men vi har per i dag ikke noen algoritme/sjekk for å filtrere ut punkter som er på avveie. Det er ikke helt lett å få til dette på en god nok måte.
Avstandene beregnes fra punkt til punkt, så om telefonen rapporterer masse punkter på avveie så bidrar derfor dessverre til gale avstander.
Vi vil prøve å bedre dette på sikt (har gjort noen forsøk allerede), men er per i dag litt for opptatt med å lage IPhone versjon av appen.
Mvh
Håvard
Jeg har leita litt rundt på internet om svar på denne? Hvordan liggere dere an med app til iPhone?
Hei.
En første versjon av «Norgeskart friluftsliv» ble lansert i AppStore i dag 12.juli 2018.
Gi oss gjerne tilbakemeldinger. Det vil fortsatt skje litt utvikling før alt er på plass. Men vi tror dette re en god start
Mvh
Håvard
Fantastisk bra app, sporregistrering med diagrammer for høyde/fart/distanse supert!
Ofte glemmer jeg å slå av sporregistreringen når jeg er tilbake ved bilen, og sporet domineres av kjøreturen hjem.
I redigeringsmodus fikk jeg til å slette (eller flytte) enkeltpunkter.
Er det mulig å slette et segment av sporet med flere punkter på én gang?
Hilsen Gunnar
Takk for det. Vi har ingen mulighet for å slette segmenter per i dag. Men vi skal notere oss ønsket og se om vi får til noe på sikt. Litt travelt frem mot sommeren da vi jobber med en IOS-utgave av Norgeskart. Men legger ønsket ditt inn i lista over ønsker.
Om du velger det siste punktet i sporloggen, så kan du relativt raskt slette punkter bakover ved å trykke x-antall ganger på bakover-knappen når du redigerer sporloggen. Men ser jo at det også kan bli litt slitsomt om en har kjørt et stykke.
Mvh
Håvard
Hei,
Kommer det en lik versjon til iOS som denne fantastiske android pro versjonen? Sist jeg hadde iOS så var ingen av funksjonene som finnes i Pro versjonen til android der, og jeg kommer til å savne POI og alle de andre funksjonene veldig når jeg går tilbake til iOS….
Hei
Takk for det 🙂
Ja, vi driver nå og lager en IOS versjon av Norgeskart appen vår. Denne vil bli lansert i løpet av våren 2017.
Den som ligger på IOS i dag er ikke laget av oss og kan ikke sammenlignes. Vi er ikke veldig glad i at den ble laget i utgangspunktet, men utvikleren lovet i sin tid å fjerne den når vi kommer med vår.
Mvh
Håvard
Hei. Jeg hadde appen (pro-ver.) installert på en Sony Experia Z2, som nå er ødelagt. Kommer ikke inn på den. Nå har jeg kjøpt en Huawei P9 plus. Hvordan får jeg appen oppe å går på den, med all historikk?
Hei
Etter at du har installert appen på den nye enheten logger du inn med samme Google konto bruker og så velger du last ned fra server i menyen du får opp når du trykker på pil-opp pil-ned symbolet oppe til høyre over kartet.
Norgeskart laster i dag ikke automatisk opp til server, dette må aktiveres av brukeren fra den samme menyen. Vi ser at dette ikke nødvendigvis er det brukeren forventer og at dette kan oversees. Automatisk opplasting vil nok derfor i fremtiden bli mulig.
Mvh
Håvard
Mvh
Håvard
Så hvis det ikke er aktivert automatisk opplasting på den defekte telefonen, så får jeg heller ikke lastet ned på den nye? Har ikke gjort det på den gamle, og kommer ikke inn på den nå.
Hei
Det stemmer dessverre. Vi har ingen mulighet for automatisk opplasting av data per i dag, brukeren må selv trykke på last opp til server fra menyen. Vi ser behovet for å endre på dette, men pga stor aktivitet nå så har vi ikke mulighet for å implementere dette riktig enda.
Mvh
Håvard
Hei. Er muligheten her for at jeg kan benytte meg av flere enheter altså flere mobil tlf tilknyttet samme bruker? Evnt er det noen begrensning på hvor mange tlf jeg kan ha på samme bruker ?
Hei
Ja, du kan benytte flere enheter med samme Google konto. Det er ingen begrensing i antall telefoner du kan ha på samme bruker per i dag, men det kan endre seg om vi tror det misbrukes. Vi vil på sikt legge inn mulighet for å dele registrerte data med andre brukere.
Om du har flere Google konto på en enhet så kan det skape litt problemer da Norgeskart kun forholder seg til primær-kontoen. Om du opplever dette kan du gjøre følgende:
1. Uninstall the app on the phone
2. Go to the Play Store app on your phone and select the account you want to use.
3. Sign in to the Google Play website ( https://play.google.com/ ) from a computer with the same correct account.
4. Install the app through the Play website by clicking on ‘Install’ button and choosing desirable device from the list.
5. Wait a minute for silent install of the app on your device.
6. Make the in-app purchase (men dette har du allerede gjort, du vil bare se at abonnementet allerede er kjøpt).
Mvh
Håvard
Hei
Vil aller først takke for ein veldig bra app. Men eg har eit problem ved logging av spor. Setter på rec. og let program gå I bakgrunnen, når eg vil lagre spor får eg beskjed om «ikke mulig å lagre spor,for få punkter.» Er det noken instillinger for intervall på punkt.
Hei
Enkelte opplever problemer med at sporlogg funksjonen ikke kommer i gang. Litt usikker på hva dette skyldes, men tror det kan være knyttet til bruk av Google Play services for å hente posisjon.
Det kan hjelpe å gå inn på innstillinger – GPS og lokasjon – og huke vekk bruk av Google play services for lokasjon
Når du starter recording, så skal du se sporet i kartet og tid og avstand skal telle oppover i tekstboksen. Du skal også se satelitter dersom du huker av for dette i hurtig-innstillingene oppe til høyre i kartet.
Vi vil sannsynligvis gå helt bort fra bruk av Google Play services i neste versjon av Norgeskart pga problemene dette medfører for enkelte under opptak av sporlogg.
Hilsen
Håvard
For å få pro versjon på både nettbrett og telefon, må jeg da ha 2 abomementet?
Hei
Nei, du skal kun trenge et abonnement. Men nettbrettet ditt og telefonen din må være satt opp med samme Google account bruker.
Mvh
Håvard
Hei!
Får ikke slettet opptak spor på kartportalen, programmet stopper opp med at ikonet foran sletter står å snurrer i evighet. Når jeg starter på nytt så har ingen filer blitt slettet
Dette er nok ikke et generelt problem, men om en opplever det så kan nok sikkert andre også oppleve det samme.
Vi skal se på det så fort de rette personene er tilbake fra sommerferie.
Mvh
Håvard
Tolles Programm, macht Spaß
Hei
Hvordan kan jeg legge til orienteringskart? Har ocad
Hei
Vi viser o-kart som er gjort tilgjengelige fra av O-kart kiosken som en wms-tjeneste. Vi lar ikke brukere legge til egne kart. Dersom din orienteringsklubb ønsker å tilgjengeliggjøre sine kart via Norgeskart, så må dere ta kontakt med O-kart kiosken.
Mvh
Håvard
Da ligger kartene i o kart kiosken. Finnsnes og silsand. Mvh Håvard
Hei. Kartene er nå i okartkiosken!!
Det er bra. Tolker deg dithen at de fortsatt ikke er med i Norgeskart appen. Vi skulle i utgangspunktet fått dem inn automatisk, men sannsynligvis så er de ikke lagt inn i karttjenesten som vi benytter fra o-kartkiosken.
Jeg kontakter o-kartkiosken mhp å få dem lagt inn i tjenesten vi benytter.
Mvh
Håvard
Hei
Da har Okart-kiosken også gjort kartene tilgjengelig i tjenesten som vi benytter. Du må passe på å slette lagrede okart for at nye kartfliser skal lastes inn nå som tjenesten er oppdatert.
Mvh
Håvard
Er det mulig å plotte koordinater i appen? Kunne vært moro for å la elevene mine finne poster o.l.
Hei
Du kan plotte koordinater når du legger inn et interessepunkt (via + knappen). Da kan du også velge mellom en del ulike formater som geografiske koordinater, UTM koordinater og MGRS.
Interessepunkter kan også skrives til gpx fil som igjen kan importeres på andre enheter. Men den må overføres manuelt. Skriving/lesing av gpx filer gjør du fra listevisningen «Mine data» – Interessepunkter. Vi har per i dag ingen muligheter for å dele registrerte data med andre via server. Kun synkronisering mellom egne enheter (om en har Pro abonnement)
Mvh
Håvard
Hei
Kjekk app, spesielt mulighet for å laste opp til server og studere på stor PC-SKJERM. Men nå får jeg «export failed » når jeg prøver å laste opp. Forklaring?
Hei
Litt usikker på hva det kan skyldes. Er det interessepunkter du får problemer med? Du kan eventuelt forsøke å slette det sist innlagte punktet. Hvilken informasjon har du registrert for punktet som du ikke kan laste opp?
Ta gjerne kontakt via norgeskart@avinet.no
Mvh
Håvard
Hei igjen
Takk for raskt svar. Det er sporlogger jeg ikke får lastet opp. Er det noe tak for antall slike på et pro-abonnement?
Hei
Det er ikke noe tak for antall slike opplastinger per i dag. Vi hadde en periode en feil som gjaldt sporlogger fra turer over 1000 meter, men den ble rettet en tid tilbake.
Kan du sjekke at du har siste versjon av Norgeskart installert (3.1.3)? Og kan du se om du får lagret den siste sporloggen din til fil (fra meny i listevisningen).
Hva slags feilmelding får du ved opplasting? Ta gjerne kontakt via norgeskart@avinet.no
Mvh
Håvard
Hei igjen og takk for alle svar. Etter utallige forsøk; I dag fungerer opplastingen som den skulle. Jeg tar kontakt på mail om problemet kommer tilbake.
Koordinater i UTM-visning er feil. 32V skal vel følges av 2×7 siffer? Fikser dere det?
Hei.
Nei det stemmer ikke at UTM-visningen er feil. Dette kan du få verifisert via mange lat/long til UTM kalklulatorer på nett. Som f.eks http://www.rcn.montana.edu/resources/converter.aspx
Mvh
Håvard
Hei
Er det mulig med info box på sjøkart der lengde,bredde på gjeldende sted står? Kan med fordel være flere funksjoner tilknyttet sjøkart som, ruteplanlegging, cursor, kompass, osv.
Hei
Info box viser lengde og breddegrad (i svart) for gjeldende sted om du har satt egen posisjon i senter av skjermen. Panorerer du deg vekk fra egen posisjon, så viser den posisjonen til trådkorset (i rødt).
– Ruteplanlegger med manuelt utlegg av punkter har du tilgang på om du har Pro abonnement.
– Kompass vises oppe i venstre hjørne om du ikke har slått det av under innstillinger.
– Om GPS er smått på, så får du GPS kurs indikert ved egen posisjon som linje og pil.
– Om du lager et interessepunkt, så kan du velge «naviger til» fra dialog boksens … meny. Du får da en grønn strek i luftlinje mot dette punktet
Kommentaren din er av en slik art at jeg mistenker at du er en Apple bruker. Norgeskart for IOS er et dårlig plagiat av vår Norgeskart for Android. Vi kommer med vår Norgeskart app for IOS i løpet sommeren/høsten.
Mvh
Håvard
OK – venter i spenning……
Har ikke vært over 1000 meter siden september, og jeg testet opp- og nedlasting med den gamle telefonen like før skiftet…..
Kan fortsatt være snakk om 1000 meter som er problemet. Formatteringen som ledet til 1000 visa vis 1 000 kan være relatert til ulike versjoner av Android. Men 100 % sikkert er det ikke. Skal se litt nærmere på det før vi lanserer den nye versjonen.
Håvard
Denne skal nå være rettet i siste versjon av Norgeskart. Vennligst ta kontakt om så ikke er tilfelle.
Håvard
Hei
Jeg har kjøpt ny telefon. Når jeg laster ned gamle sporlogger sier appen at den laster ned 63 av 58 (!), men det ligger ingen logger i lista etterpå. Alle, dvs 1, rute(r) kommer imidlertid greit over. Forklaring?
Hei
Dagens versjon av Norgeskart har en feil i håndteringen av høyder over 1000 meter for sporlogger. 1000 blir eksportert som 1 000 (et mellomrom) og dette håndteres ikke når den henter data ned igjen.
Det kommer en rettelse på dette innen utgangen av februar.
Mvh
Håvard
Er dette forklaringen på «58 av 63» , eller på at jeg ikke får lastet ned noen i det hele tatt?
Opp- og nedlasting fungerte greit på min forrige telefon Xperia Z3 (nå Z5).
Det forklarer begge deler. 63 av 58 er en følgefeil av at nedlastingen av en av sporloggene går galt pga høyder over 1000 meter. Appen krasjer ikke, men den hopper ut av eksekveringen på et tidspunkt som lager litt krøll for tellingen og de andre sporloggene som er korrekt lastet ned. Derfor vises heller ikke noen av de andre sporloggene.
Det er sannsynligvis en av dine siste opplastede sporlogger som inneholder høyder over 1000 meter. Og ruter har ikke høydeinformasjon.
Mvh
Håvard
Hei.
Ønsker å legge inn spor fra annen gps og spor lastet ned fra nett. Dette er feks turløype og scooterløyper.
Kan det gjøre?
Gorm
Hei
Ja, du må bare overføre gpx filene over til telefonen. Så går du inn på Mine data ved å dra inn venstre sidepanel i appen. Her går du videre inn på Sporlogger og trykker på … oppe i høyre hjørne. Da får du tilgang på funksjonen «Les fra fil». Denne åpner en filutforsker hvor du kan velge fila som skal lastes inn.
Mvh
Håvard
Hei! Super app! Vi er 3 brukere som ønsker felles tilgang til hverandres POI. Kan vi i pro utgaven dele punkter med hverandre/laste ned fra felles servermappe, eller har vi mulighet til å registrere en pro bruker hvor alle 3 er pålogget? Samtidig…
Takk for det 🙂
Det finnes i dag ingen delingsfunksjon (heller ikke i Pro), men det er noe vi har lyst til å få inn på sikt. Men kan ikke love noe mhp når det kommer.
Om dere skal ha en felles Pro bruker så må denne brukeren også ha samme Google Account. Dere vil da kunne laste ned/opp mot samme bruker-konto. Men helt optimalt er det jo ikke.
Det er også mulig å lagre POI’ene sine til fil og så utveksle denne fila, men det er nok litt mer tungvint enn det dere er ute etter.
Mvh
Håvard
Hei!
Jeg er stort sett veldig godt fornøyd med appen, men ser et par forbedringspunkter (som jeg gjerne skulle hatt tilgang på nå…):
1. Slå på og av hvilke spor jeg ønsker skal vises på skjermen etter opplasting. Da blir det enklere å lage skjermklipp / eksportere bilder som jeg gjerne vil vise til andre. (Dette kunne også være praktisk funksjonalitet å ha på telefonen)
2. Slette deler av spor uten å måtte klikke på og slette hvert eneste punkt som skal fjernes (det er spesielt viktig for spor der jeg glemte å slå av sporing i tide, men kan også gjelde starten av enkelte spor.
Finnes det løsninger for dette?
Mvh. Ivar
Hei, godt å høre at du er fornøyd.
1. Dette vil nok ikke bli mulig i portalen med det første, men vi skal notere oss ønsket. Men i appen er det allerede mulig. Gå inn i listene du finner under Mine data (venstre sidepanel som kan dras inn fra venstre). Her kan du huke av synlighet for hele kategorier, men også for det enkelte punkt eller sporlogg. Du må da klikke deg inn til listen som viser alle objekter for en kategori.
Om du ønsker skjermdump av appen så er dette standard funksjonalitet på enheten. Søk på «Din enhet screendump» på Google så finner du beskrivelse.
2. Sletting av punkter på sporet gjøres nok i dag enklest ved å redigere sporet i appen. Redigere får du gjort ifra … i dialogen som dukker opp når du klikker på et spor eller ifra … i listen over sporlogger. Du får da opp en knapp for å slette siste punkt m.m. Knappen med X avbryter redigeringen. Du kan også velge og slette enkeltpunkter midt inne i sporet. Sporet må så lastes opp igjen til server.
Vi vil etterhvert se på muligheter for å forbedre redigeringen noe.
Mvh
Håvard
Hei. Har flere tusen poi merker på en tab som jeg ikke får eksportert. Programmet «kneler» og får melding om at norgeskart har sluttet å virke. (Gjelder gamleversjonen) kan dere bistå med å hente ut poi merkene for meg? Virker som programmet har for lit minne til å eksportere ut basen.
Hei. Til informasjon for andre så gjelder dette et tilfelle hvor bruker har vesentlig flere punkter enn appen har tatt høyde for ut ifra antatt bruk. Eksporten stopper opp på rundt 20.000 punkter grunnet at appen går tom for minne. Dette er med andre ord ikke noe brukere vanligvis vil oppleve.
Vi vil bistå deg med å få ut punktene Roy.
Mvh
Håvard
Hei
Det er nå lastet opp ny versjon av gamle Norgeskart som skal gjøre det mulig å eksportere et større antall punkter. Dersom det er mer enn 10.000 punkter, så vil dette resultere i flere filer med maks 10.000 punkter i hver.
Vi anser ikke dette som normal bruk av Norgeskart og vil nok innføre restriksjoner etterhvert på hvor mange punkter våre brukere kan laste opp i kartportalen. Bedriftsbrukere anbefales å ta kontakt for egne løsninger.
Mvh
Håvard
Etter 1 gangs bruk av den nye appen merket jeg meg at funksjonene er spredt rundt i hjørnene. Noe som gjør at jeg må lete noe. Noen ikon er små og vanskelig å se ute og uten lesebriller. Ønsker at rec-knappen gjøres rød igjen.
Ellers vil jeg skryte av en god app jeg har hatt glede av i mange år nå 🙂 Gleder meg til å teste pro-funksjonene
Never mind knappeplasseringa… funker bra. Bare tilvenning.
Greier ikke velge mappe for hvor data skal lagres. Det kan dere jo se på. Jeg tror alt lagres lokalt og ikke på minnekortet. Samtidig står det at alt slettes hvis man logger ut av appen/google. Betyr det at man bør sikkerhetskopiere ruter og interessepunkt?
Hei
Er ikke record-knappen rød hos deg? Den skal være rød så lenge opptaket ikke er pauset. Om du har pauset opptaket så blir den gul og blinkingen stopper.
Alle data ligger kun lagret lokalt i appen inntil de enten lastes opp til serveren (krever pro abonnement) eller lagres til fil. Lagring til fil gjør du innefra mine data listene (dra inn venstre sidepanel). Om du f.eks går inn på interessepunkt lista, så vil du kunne trykke på … menyen oppe til høyre og velge Lagre til fil. De lagres da til en forutbestemt mappe. Vi skal notere oss at det kan være et ønske å kunne lagre til valgfri katalog som i gamle Norgeskart.
Det er litt misvisende at dataene dine slettes dersom du logger ut. Dette gjelder i dag kun de som logger ut etter å ha logget inn for feltregistrering. Men jeg vil jo anbefale alle å lagre sine data innemellom. Enten til fil eller ved opplasting til server.
Mvh
Håvard
Vil tlf ‘en bruke mer eller mindre strøm om en bruker pro versjon?
Hei,
Det er ingen nevneverdige forskjeller på strømforbruk i versjonene. Strømforbruket avhenger av bruksmønster.
Mvh.
Jørgen
Har problemer med å bruke kartet utenfor dekningsområdet for mobiltelefonen. Hvorfor og hva kan jeg gjøre?
Hvorfor er ikke gards-og bruksnr. ført opp når eiendoms-grensene er angitt?
Har ellers stor nytte av kartet på mobilen
Mvh.Halvor
Hei
Kartene ligger ikke inne på telefonen for et gitt zoom nivå før du har gjort en av følgende:
1. Sett på kartet på telefonen for det aktuelle området og zoom nivået (appen lagrer alt du ser fortløpende)
2. Benyttet «Lagre for område» funksjonen som du finner på detalj-sidene til bakgrunnskartene. Dette er nærmere beskrevet på en av hjelpesidene.
Om du ikke har et pro abonnement så slettes kartblad som er lastet ned etter 2 uker. Om du fortsatt har problemer, så kontakt oss via norgeskart@avinet.no.
Når det gjelder gards og bruksnummer så skal disse være tilgjengelige om du er zoomet langt inn i appen. De ligger som en del av kartbladene vi laster ned fra Kartverket. De vises fra nivå 18 og innover. Om teksten er liten på din enhet, så kan kart og tekst blåses opp med forstørrelsesglasset som ligger i panelet som åpnes via lokasjonsknappen nede til høyre i kartet.
Mvh
Håvard
Hvor oppdaterte er kartene? Det er f eks en ny stake på Møkkalassgrunnen som ikke med Sjøkanten.
De topografiske kartene fra Kartverkets tjenester oppdateres hver 2. uke etter det jeg kjenner til. Men jeg mistenker at det samme ikke gjelder sjøkartene.
Hilsen Håvard
Sjøkart er eldgamle!
I Ternevig båthavn Kristiansand, er topografisk korrekt, men sjøkartet feil.
Bortsprengning av grunner og skjær samt en liten utfylling søndre ende Nattmannholmen ble gjort for MANGE år siden.
Vi benytter Kartverket sine åpne tjenester for sjøkart. Dette er vel raster kart som de har gjort tilgjengelige på et gitt tidspunkt. De er nok derfor ikke like oppdaterte som de topografiske som oppdateres kontinuerlig.
Men lite vi kan gjøre med dette annet enn å oppfordre dere til å ta kontakt med Kartverket.
Mvh
Håvard
Opp- og nedlasting av egne data:
Skal jeg ha samme data på brett og telefon, må jeg da først laste opp fra begge, og deretter laste ned til begge? Advarselen før nedlasting gjør meg litt betenkt om jeg ikke har lagra filene annet sted først?
Lasta ned til tlf ifm reset. Ser ut som kun punkter, ikke sporlogger, blir lastet ned…? Når importen er ferdig ser jeg at det er lastet ned 0/3 sporlogger, og de tallene har endret farge til rødt. I tillegg ser det ut til at serverdataene blir slettet…
Forresten – tips om bukse med lårlomme stor nok til Xperia Z2 nettbrett…? Endelig er det nå en løsning som er vel så bra som papirkart ute på tur…! Med unntak at den ikke kan brettes og stappes i lomma.
Hei
Ja, du må laste opp fra begge og ned til begge for at de skal ha de samme dataene. Appen vil gi en advarsel dersom det finnes data på enheten som du ikke har lastet opp (du ser en eksport status). Dette gjør den fordi den sletter alt lokalt før den laster ned data fra serveren.
Dersom du er redd for å miste data, så kan du fra listene i mine data skrive interessepunkter, sporlogger etc til filer lokalt på enheten som en ekstra trygghet.
Vi sletter ikke serverdata, men det kan ha skjedd noe galt i opplastingen av en eller flere av sporloggene. Det ligger sannsynligvis 3 sporlogger helt eller delvis lastet opp på server. Det at du ikke ser dem i kartportalen tyder på at det er ved opplasting feilen har skjedd. Vi må ta en nærmere titt på det som du har fått lastet opp på serveren og komme tilbake til deg.
Tips til bukser med lommer store nok til 10 tommers nettbrett har jeg dessverre ikke 🙂 Vil nok anbefale deg å gå for en stor telefon i stedet (eventuelt de minste nettbrettene som sony z3).
Tips mht lommer; Dropplomme, gjerne som med reim rundt året også. 🙂